1976-ban helyezték üzembe azt az egy méter átmérőjű SENTAB, vagyis húzott beton csövet, amelyik pénteken este adta fel a vízzel vívott csatát, elárasztva az Erzsébet híd budai hídfőjétől nem messze az Attila utat.
A vezeték a pesti rakparton 2021-23-ban felújított IV-es főnyomócső leágazásaként meglehetősen fontos szerepet tölt be: az Erzsébet-hídon keresztül haladva a gellérthegyi Gruber József medencét tölti. Mivel szerencsére a lakosság közvetlen kiszolgálásában nem vesz részt, így hiánya a javítás idején sem okoz vízhiányt. A többi, üzemelő főnyomó-vezetéknek köszönhetően pedig az ellátásban sem érződik a kiesése. Ez azért is fontos, mert az ilyen típusú csövek javítása elhúzódó. Esetükben nem tudjuk csak a sérült részt megjavítani, teljes szálakat kell cserélnünk.
Az I. kerület forgalmára azonban annál nagyobb hatással van: ahhoz, hogy az Attila úton, a Döbrentei térnél keletkezett sérülés javítását elvégezhessék kollégáink, az Apród utca felé mind az Attila út, mind a Döbrentei tér felől le kellett zárni a kanyarodó sávot. Ez várhatóan egészen a jövő hét közepéig így is marad. Előreláthatóan csak jövő szerdán reggel indulhat újra a megszokott forgalmi rend szerint a közlekedés ezen az útszakaszon.
Szakembereinkre azonban addig még nagy munka vár! Hibajavító csapatunk már pénteken éjszaka megkezdte a javítást, azóta pedig 12 órás műszakokban váltják egymást. Mára már túl vannak a sérült vezeték kizárásán, az ideiglenes forgalomtechnika kialakításán és a javításhoz szükséges burkolatbontáson, földmunkán. A kisebb medence méretű munkagödörből 160 m3 törmeléket és földet távolítottak el azért, hogy hozzáférjenek a vezetékhez.
Megkezdik a két, egyenként 5 méter hosszú csőszál bontását, melyeket csütörtökön emelnek ki, hogy átadják helyüket az új, gömbgrafitos öntöttvas vezetékeknek. A 2 méter mélyen fekvő, egyenként 6 tonna súlyú vezetékek kiemeléséhez 4 méterre kell leásniuk.
És még ezzel sincsenek túl a nehezén! Tegnap került sor a vezeték feltöltésére és az üzemképességi próbára, ami ma folytatódik. Ha minden rendben megy, akkor az öblítés, üzembe helyezés és a munkagödör betemetése után jövő kedden már „csak” a mintegy 50 négyzetméternyi aszfaltburkolat helyreállítása van hátra. De ezt még megelőzi ugyanekkora területen az alapbeton-készítés és a szegélykövezés. A szerda reggeli forgalmirend-újraindítás után pedig még további két napi munkát ad a tereprendezés, így jövő hét végére mondhatjuk majd el, hogy teljes egészében végeztünk a csőtörés adta munkálatokkal.
Azért, hogy a lehető leghamarabb eljussunk eddig a pontig, a többek közt a rakparti vezeték felújítását is végző, nagyobb átmérőjű csövek fektetésében is kellő tapasztalattal rendelkező építési csoportunk munkatársai és a mindennapi hibaelhárításban nagy gyakorlatra szert tett javító csapataink egymást segítve vesznek részt a munkában.
Addig is köszönjük az erre közlekedők türelmét, és engedjétek meg, hogy külön is köszönetet mondjunk azoknak a kollégáinknak, akik ezt az emberfeletti munkát végzik ebben az embertelen hőségben.
Gondoljunk rájuk, mikor megnyitjuk a csapokat – sok más szakemberünk mellett nekik is fontos szerepük van abban, hogy a több mint 5000 km hosszú ivóvízhálózatunk az év minden napján tiszta vizet biztosít számunkra.
Szólj hozzá!